Ken je dat? Je rijdt rustig en (zoals altijd) netjes volgens de verkeersregels. Van links komt plots iets te snel een donkere Golf GTI aangescheurd. Plotseling voel je een rake klap! Je kijkt naar links en kijkt recht in de ogen van de bestuurder van de GTI, die net de neus van zijn auto in jouw oude (maar trouwe) auto geboord heeft. Gelukkig is er niemand gewond geraakt, maar toch baal je als een stekker. Zoals het hoort vullen jullie samen de benodigde papieren in en eenmaal thuisgekomen bel je direct met je assurantietussenpersoon. Appeltje-eitje, toch?!
Je meldt de schade bij je eigen verzekeraar. Omdat je maar een oude auto rijdt heb je deze niet All Risk (volledig casco) verzekerd. Ook heb je geen rechtsbijstandverzekering afgesloten, dat vond je alleen maar gedoe. Je eigen verzekeraar vertelt je doodleuk dat je het zelf maar moet regelen met de tegenpartij. Je bent niet verzekerd voor de schade aan je eigen auto. Je snapt er niets van, je betaalt toch iedere maand netjes premie? Dat klopt, maar die premie betaal je alleen voor de WA-dekking (dat is de schade die jij aan anderen toebrengt). Nu veroorzaakt iemand anders schade aan jouw auto: je zult dus zelf aan de bak moeten om je schade te verhalen op de verzekeraar van de andere partij.
Lekker is dat…
Vanaf 1 juli 2021 kun je dit soort schade wél melden bij jouw eigen autoverzekeraar. Deze wikkelt de schade met je af, dat is wel zo makkelijk! Directe Schadeafhandeling noemen we dat. Je bent (als het goed is) bekend met je eigen autoverzekeraar dus dat contact gaat normaal gesproken iets soepeler dan wanneer je contact moet gaan opzoeken met de verzekeraar van de tegenpartij. Je krijgt de schade uitkering rechtstreeks van je eigen verzekeraar. Hoe makkelijk kan het zijn?!
Misschien vraag je jezelf af of er dan geen addertjes onder het gras zitten. Die zijn er niet, maar er zitten wel een aantal voorwaarden aan deze regeling vast.
Niet voor alle schades kun je terecht bij je eigen WA verzekeraar. De volledige regeling vind je hier: Directe Schadeafhandeling (verzekeraars.nl)
De Directe Schadeafhandeling is van toepassing wanneer:
De Directe Schadeafhandeling is niet van toepassing wanneer:
Tip: Meld je schade gewoon bij je eigen verzekeraar of tussenpersoon. Zij kijken dan voor je na of je een beroep kunt doen op deze regeling.
Dat kan wel, maar dat is niet slim: niet alle schades vallen namelijk onder deze regeling. Specifiek de discussie schades vallen al niet onder deze regeling. In dat geval zul je nog steeds naar de verzekeraar van de tegenpartij moeten en juist in die gevallen kun je wel wat juridische bijstand gebruiken.
Heb je vragen over de Directe Schadeafhandeling? Neem dan contact met ons op. Marcel helpt je graag verder! Stuur een mailtje naar marcel@welkombijhaa.nl of bel naar 06 36 59 57 31.