Balen van verzekeraars zonder ballen

Het sluiten van een verzekering is in de loop der jaren steeds eenvoudiger geworden: tegenwoordig stelt dit proces niet zo veel meer voor. Je gaat naar de website van de verzekeraar, vult de verplichte velden in, drukt op enter en voilà daar is je polis! Simpel, toch?

De lopende band

Verzekeraars hebben het aanvraagproces volledig geautomatiseerd. Je kunt dit een beetje zien als een lopende band. Op deze lopende band zijn allerlei filters gezet en zolang het risico door de filters past kan het aangeboden risico probleemloos geaccepteerd worden. Het lijkt er alleen op dat er steeds meer filters met steeds kleinere openingen op de lopende band worden gezet. Sterker nog, voor sommige risico’s staat het filter gewoon dicht!

Maatwerk

Als het aangeboden risico van de lopende band valt dan wordt het maatwerk. Dat houdt heel simpel in dat een acceptant het aangeboden risico gaat beoordelen. Dat is het ouderwetse mensenwerk. Maar ook de acceptanten moeten nog steeds werken binnen de bandbreedtes van de acceptatiecriteria van de verzekeraar. De acceptatiecriteria zijn zo scherp dat er steeds meer van de band afvalt. Als een risico niet acceptabel is bij een reguliere verzekeraar dan moeten we uitwijken naar de “vangnet” verzekeraars zoals OOM of de Vereende.  Het lijkt er alleen op dat er steeds meer risico’s bij deze “vangnetverzekeraars” aangeboden moeten worden. 

(On)redelijkheid van acceptatiecriteria

Het probleem van acceptatiecriteria is dat deze zijn toegesneden op algemene risico’s. Er wordt te weinig rekening gehouden met de individuele ondernemer. Als jouw branche bij de verzekeraars een slechte reputatie heeft dan wordt het sluiten van een verzekering een probleem. Hoe goed jij jouw zaakjes ook voor elkaar hebt maakt dan al niet meer uit. En dat is soms, ook voor ons, heel frustrerend. Wij weten welk risico we aanbieden en staan daar ook 100% achter. Dan blijkt helaas dat verzekeraars vaak niet luisteren naar argumenten, acceptatiecriteria en historische data wegen zwaarder.

Practice what you preach

Verzekeraars hebben vaak de mond vol van klantbelang, de klant centraal zetten, maatwerkoplossingen en meer van die marketingkreten.  Maar in de praktijk wordt dit lang niet altijd waargemaakt. Nu is het zaak aan de verzekeraars om deze kreten ook werkelijkheid te laten worden. En dan niet alleen voor de standaardrisico’s die probleemloos op de lopende band blijven liggen. Het gaat dan vooral over de risico’s, die van de band afvallen. Roep aan de voorkant niet al direct dat iets niet kan maar verdiep je in de klant en in het risico. Kijk naar de informatie die de tussenpersoon inbrengt en schat die op waarde. Er vallen een hoop risico’s van de band af die prima te verzekeren zijn, maar dan moet je wel durven. 

Loop jij tegen een probleem aan met betrekking tot het verzekeren van je onderneming? Neem contact met ons op. Wij houden wel van een uitdaging en helpen je graag mee. 

Vraag geheel vrijblijvend een gesprek aan.